Hij zal komen zoals Hij gegaan is
Lucas schrijft in Handelingen over de opname van Christus in de Hemel, deze gebeurtenis staat bekend als de Hemelvaart.De Gemeente is nog maar net ontstaan en een van de eerste beloften die gedaan wordt aan de discipelen is dat Christus net zo zal terugkomen als Hij is heengegaan. De uitspraak "gelijk gij Hem naar de Hemel hebt zien varen" slaat op het feit dat Hij achter een wolk verdween en daarna verder naar de Hemel voer. Sommigen verwachten dat Christus ook op dezelfde berg zal wederkomen en dat ook maar enkele gelovigen Hem zullen zien, zoals bij Zijn heengaan. Maar er zijn geen andere schriftgedeeltes die deze gedachtes bevestigen. De wederkomst zal dan wel in omgekeerde volgorde van het heengaan plaatshebben, maar dan meer in het eerst nederdalen van de Hemel en daarna zal de wolk verdwijnen en Hem openbaren. Of de wederkomst exact in deze volgorde plaats heeft is de vraag. Maar het kenmerk van de wolk, komen we in verband met de wederkomst vaker tegen.
De Heere Jezus legt zelf uit dat Zijn komst zal zijn op de wolken van de Hemel:
Naast dat Hij voorzegt dat Hij komt in de de wolken, zijn er ook andere schriftgedeeltes die spreken meer over Zijn komst op de wolken of met de wolken:
Deze teksten vertellen ons dat Christus nu nog in de Hemel is, maar dat als Hij komt, dat Hij dan komt met de wolken van de hemel. Tevens wordt hierbij vermeld dat Hij in heerlijkheid en met kracht zal verschijnen en dat elk oog Hem dan zal zien. Er zijn een aantal teksten die expliciet de heerlijkheid vermelden als onderdeel van Zijn wederkomst:
Uit deze teksten blijkt dat de engelen ook aanwezig zullen zijn op het moment dat Hij zich weer zal openbaren.
Christus komt terug in heerlijkheid met de engelen en op de wolken
Ook Paulus maakt in één van zijn brieven hier expliciet vermelding van, waarbij hij handelt over onze verdrukking en over het feit dat wij verkwikt zullen worden als Christus zich openbaart, omdat Hij dan wraak zal nemen op diegene die ons nu verdrukt.
Er zal dus een moment komen dat Christus verheerlijkt zal worden in Zijn heiligen. Op dat moment is Hij geopenbaard vanuit de Hemelmet de engelen van Zijn kracht en op dat moment zullen wij verkwikt worden, indien we verdrukt worden. Deze openbaring (apo’kalupsis) van Christus, komen we vaker tegen. Enerzijds wordt dit woord gebruikt voor openbaring in de zin van profetische woorden, en oordelen, anderzijds het openbaren van Christus zelf, zoals geschreven in: 1 Petrus 1:7, 13 en 4:13.
Wat verwachten wij?
De tot dusver geciteerde teksten geven aan dat Christus nu in de Hemel is en dat Hij zich zal openbaren aan de wereld op één dag. Petrus zei dat de Hemel Hem moet ontvangen tot de tijd waarin alles weer hersteld zal worden (Handelingen 3:21). Wij kijken uit naar die dag waarop Hij uit de Hemel zal komen, zoals ook Paulus schreef:Onze verwachting stemt overeen met de belofte die de discipelen kregen na de Hemelvaart, namelijk dat Christus vanuit de hemel zal nederdalen. En dat is ook precies wat Paulus aan de Thessalonicenzen schrijft:
Het is dus de Zoon van God, Jezus Christus, die ons zal verlossen van de toekomende toorn en dat zal Hij doen bij Zijn komst uit de hemel. Onze verwachting is dat Christus zal terugkomen en niet enkel maar een opname, zoals soms gedacht wordt. Dat de opname tegelijk zal plaatsvinden met de wederkomst, zal blijken als we de parallelteksten verder bestuderen.
Onze verwachtting is Zijn wederkomst, niet enkel de opname
Dat onze wegrukking (opname) samenvalt met Zijn komst uit de hemel blijkt in een paar hoofdstukken verder:
In deze verzen komt het nederdalen van de Hemel door de Heere Jezus weer terug en tevens worden de engelen en de wolken genoemd, die ook in de andere schriftgedeeltes genoemd zijn.
Uit vers 14 blijkt dat niet alleen Christus teruggebracht wordt, maar dat ook de ontslapenen met Hem teruggebracht zullen worden. De vraag is meteen: 'hoe dit dan plaats zal hebben?'. En daar geeft Paulus een duidelijk antwoord op, namelijk:
- De Heere zal nederdalen van de hemel (vs 16)
- Daarna zullen de ontslapen in de Heere eerst opstaan (vs 16)
- Vervolgens zullen diegenen, die levend overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de lucht (vs 17)
- En zo zullen we samen Hem tegemoet gaan in de lucht (vs 17)
In de geciteerde Herziene Staten Vertaling staat "ontmoeting met de Heere in de lucht", waar andere vertalingen (Telos, Staten Vertaling, Naardense Bijbel) allen vertalen met: "de Heer tegemoet in de lucht". In de grondtekst staat het woord apantesis dat tegemoet gaan betekent. Andere Bijbelteksten waarin dit woord wordt gebruikt, spreken allen van iemand tegemoet gaan die naar hen toekomt. Het is waar dat wij Hem zullen ontmoeten, maar Hem tegemoet gaan wijst erop dat Hij naar de aarde komt en wij Hem tegemoet gaan om samen met Hem geopenbaard te worden. Verderop zal dit nader toegelicht worden.
Wij verwachten dus Zijn wederkomst en openbaring en met deze verwachting valt samen dat wij ook weer hen zullen zien die in Hem ontslapen zijn. Ook is gebleken dat wij bij Zijn wederkomst verlost zullen worden van de toekomende toorn.
Er zijn nu verschillende teksten geciteerd die spreken over de wederkomst van Christus. Met deze wederkomst hangt samen dat Hij komt met Zijn engelen. Dit was zo expliciet niet genoemd in de belofte in Handelingen 1. Echter, hier in 1 Thessalonicenzen 4 is duidelijk dat Hij komt als er nog levende gelovigen op aarde zijn en en dat wij op dat moment van nederdalen eerst de ontslapenen in Christus opgewekt zullen worden. Deze twee groepen zullen samengevoegd worden en samen Hem tegemoet gaan.
Dit schiftgedeelte staat niet op zich. Er is nog een tekstgedeelte dat handelt over de opstanding van de ontslapenen in Christus in verband met Zijn komst:
Paulus schrijft hier dat "wie van Christus zijn" zullen opstaan bij Zijn komst! (letterlijk in Zijn aanwezigheid). In 1 Thessalonicenzen 4:15 noemde Paulus al: "de komst van de Heere", als het moment tot wanneer wij hier levend overblijven. Het grondwoord voor 'komst' is in beide gedeeltes het Griekse woord Parousia en dat betekent aanwezigheid. In oudere vertalingen vertaalt met 'toekomst'. Dus wanneer Christus aanwezig is, zullen de ontslapenen in Christus opstaan.
Als Christus neerdaalt gaan we Hem tegemoet
In 1 Thessalonicenzen 4 legt Paulus het meer gedetailleerd uit, namelijk dat de opwekking van doden zal zijn op het moment dat Hij nederdaalt uit de hemel en dat er naast de opwekking van de gestorven gelovigen ook een groep gelovigen nog op aarde is. Over de groep die nog levend overblijft tot de komst van de Heere Jezus, schrijft Paulus een paar verzen verderop:
De groep gelovigen die nog leeft bij de komst van de Heere Jezus zal dus niet ontslapen, maar zal wel veranderd worden. Ze zullen net als de ontslapen die dan opgewekt worden een verheerlijkt lichaam ontvangen, dat gelijk is aan het lichaam van Christus. (zie ook Fil 3:20-21).
Op dat moment doen alle gelovigen ontsterfelijkheid aan. Dat is een pracht van vertroosting. Dus ook dat is een verwachting die samenhangt met de wederkomst van onze Verlosser.
Wij kijken uit naar de dag van Zijn komst, en die dag is voor ons een dag om ons in te verheugen, want op die dag zullen wij Hem zien. En niet alleen Hem, maar ook allen die in Christus ontslapen zijn, zullen we dan weerzien. In deel II) wordt nader ingegaan op de komst van de Heere en de samenhang met de dag des Heeren.