Wanneer komt Christus terug?
Naast de geciteerde schriftplaatsen in deel I zijn er meer teksten die spreken over de komst van de Heere, zoals Jakobus 5:7-9, waar Jakobus ons oproept om geduldig te blijven tot de komst van de Heere en dat we onze harten moeten versterken omdat de komst van Christus dichtbij is. Hieruit mogen we concluderen dat de gemeente hier op aarde aanwezig blijft totdat de komst (Parousia) van de Heere aanbreekt.In 1 Korinthe 15:23 staan de woorden "Zijn komst" (Parousia), refererende naar "Christus" uit vers 22 en dus naar Zijn komst uit de hemel. Paulus spreekt daar over de opstanding van de gelovigen bij de komst (Parousia) van Christus. In 1 Thess 4:15 noemt Hij ditzelfde moment "de komst van de Heere", waar hij ook benoemt dat de doden zullen opstaan. In het ene vers noemt hij de komst van Christus, in het andere de komst van de Heere, maar het is Dezelfde Die neerdaalt. Andere versen benoemen Hem als de Zoon des mensen die zal neerdalen vanuit de hemel.
Een ander belangrijk gedeelte, dat spreekt over de wederkomst van Christus, is Matthéüs 24 en daarbij wordt aangegeven wat er allemaal vooraf nog zal gebeuren. Het is bijna een geheel hoofdstuk van Matthéüs 24, waarbij de vraag: "wat is het teken van uw komst?" door de Heere zelf beantwoord wordt.
De Heere Jezus legt uit dat de gebouwen van de tempel verwoest zullen worden en de discipelen vragen meteen: "wanneer?" En ze vragen om het teken van Zijn komst en van voleinding van de wereld. Het woord 'komst' is de vertaling van 'Parousia' dat in de StatenVertaling vertaald met 'toekomst'. Parousia betekent 'aanwezigheid' en wordt daarom met komst vertaald, omdat het verwijst naar het moment dat Christus weer bij ons aanwezig zal zijn. Op de vraag wanneer Hij weer aanwezig zal zijn, geeft Hij heel expliciet antwoord, waarin Hij uiteenzet wat er allemaal te gebeuren staat:
De Heere Jezus legt uit dat nog voor het einde er een tijd zal komen van verleiding, verdrukking en smarten. Het zal de tijd zijn die genoemd wordt het begin van de weeën (smarten). In die verdrukking zullen de gelovigen, de volgelingen van Jezus gedood worden. Dit zal dus gebeuren in de tijd voordat Hij zal wederkomen. De Heere Jezus geeft daarbij nog een aantal belangrijke details aan waarop wij moeten letten:
Voordat Christus terugkomt, gebeuren er eerst een aantal andere zaken
De tekenen van Zijn komst
Een van de duidelijkste tekenen die nog voor Zijn terugkomst gezien zullen worden, is de verdrukking over Israel. Deze verdrukking in Judea zal komen voordat de komst van Christus zal aanbreken. Dat Zijn komst pas na de verdrukking is, blijkt ook het feit dat we niet moeten geloven dat Hij er al is tijdens de verdrukking. En ook uit de vervolgverzen blijkt dat Zijn komst pas is in de dagen nadat deze verdrukking is afgelopen.
Hoe het met de gelovigen zal gaan die niet in Judea zijn, staat hier niet geschreven. Maar er staat juist geschreven dat gelovigen in de dagen voor de grote verdrukking al gedood zullen worden. En de vermoorde apostelen Paulus, Petrus en de anderen zijn het sprekende voorbeeld dat de verdrukking in hun dagen al begonnen was. En dit is een vervulling van de woorden van de Heere Jezus die zei dat de wereld ons zou haten, omdat zij Hem gehaat hebben.
Vers 24 spreekt uit dat -als het mogelijk was- dat ook de uitverkorenen verleid zouden worden door de tekenen van de valse christussen en de valse profeten. Dit zal zijn in de dagen voor de komst van Christus. De uitverkorenen (die dan aanwezig zijn) worden niet verleid door deze tekenen, omdat zij gelovigen zijn. En die gelovige, die behoort tot de gemeente, omdat die nog gebouwd wordt in die dagen.
Dat met deze uitdrukking 'uitverkorenen' niet de stammen van Israel bedoeld worden, blijkt uit het feit dat Israel zich nog niet bekeerd heeft in de dagen voor de wederkomst. Zij zullen zich pas bekeren bij Zijn komst, namelijk als zij Hem zien die zij doorstoken hebben, volgens (Zacharia 12:9,10). Dat deze bekering pas plaatsvindt bij de komst van Christus blijkt als we ook Romeinen 11 er naast leggen. Paulus beschrijft daar hoe 'geheel Israel' gered zal worden in de toekomst en uit de context blijkt dat ze dan geloof zullen komen. Dit zal pas zijn wanneer de Verlosser uit Sion komt ( Romeinen 11:25,26) dus Israel wordt hier niet bedoeld met de term "uitverkoren".
De 'grote verdrukking' is niet hetzelfde als 'de toorn van God'
Grote verdrukking
"Gaan wij dan door de grote verdrukking?" zullen velen zich afvragen. Echter, deze vraag wordt vaak gesteld door gelovigen die niet weten dat de grote verdrukking geheel iets anders is dan dan de "toorn van God". Want de "toorn van God" begint pas na de wederkomst en de verdrukking over Judea is juist in de dagen voor de wederkomt. De gelovige van deze bedeling zal dit meemaken, want in Matthéüs 24 legt de Heere Jezus uit dat deze grote verdrukking (in Judea) komt voordat Hij nederdaalt uit de Hemel:
Het eerste wat hier opvalt is dat er hemeltekenen verschijnen in de dagen na de (grote) verdrukking. Dus nog voordat Christus zal neerdalen zal deze grote verdrukking al opgehouden zijn! Waardoor deze verdrukking stopt is niet duidelijk, maar na deze verdrukking verschijnen er hemeltekenen en daarna het teken van de Zoon des Mensen.
Na 'de grote verdrukking' komen er nog hemeltekenen voordat Christus terugkeert
Na het begin van de weeen en na de grote verdrukking komen de hemeltekenen in zon en maan. Daarna komt Christus op de wolken. Dit is vervulling van de belofte dat Hij terug zal komen, zoals Hij weggegaan is. Dit is uitvoerig beschreven in deel I.
Dit is dus een van de tekenen waar de discipelen om vroegen, namelijk het teken van Zijn komst. Dus de grote verdrukking komt in de dagen voor de toekomst des Heeren en het kan dan ook niet anders dan dat wij, die levend overgebleven zijn, dit mee gaan maken. Ook hier wordt vermeld dat bij de wederkomst de bazuin wordt geblazen en dat de uitverkorenen worden verzameld. Deze belangrijke gebeurtenissen kwamen we ook tegen in 1 Thessalonicenzen 4 en 1 Korinthe 15, namelijk dat Hij op de wolken zou komen, met Zijn engelen, dat de bazuin geblazen zou worden en dat wij verzameld zouden worden.
De uiteenzetting in Matthéüs is zeer uitgebreid, en wordt door velen de backbone van de profetie gezien. Het hoofdstuk geeft duidelijk aan waarom wij de Heere verwachten, want door Zijn komst is er voor ons verlossing van het lijden hier op aarde. Of zoals hierboven geciteerd uit 2 Thessalonicenzen 1:7, wij die verdrukt worden, zullen dan verkwikt worden.
In deel III wordt ingegaan op het verband tussen de komst van Christus en dag van de Heere. Hierin wordt ook meer duidelijk over wat het verschil is tussen 'de toorn van God' en 'de grote verdrukking'.